Ga terug

Marne Mosterd: “500 procent minder fouten door software van Idee101”

Case Marne mosterd gekoppeld aan AFAS

Paul de Vries is Operationeel Directeur bij De Marne’s fabrieken in Groningen. Mosterd maken ze, bekend van het merk Marne. De Vries werkt nu twee jaar bij het Groningse bedrijf en zag dat de logistiek niet optimaal geregeld was. Hij nam contact op met Idee101 en inmiddels is er begonnen met het uitrollen van een logistiek softwaresysteem. ‘Er was met ongeveer vijf procent van onze leveringen iets aan de hand. Dat wil ik met dit systeem naar maximaal één procent brengen’, aldus De Vries.

Dat verbeteren van de logistiek moet gebeuren in drie stappen. De Vries legt uit: ‘Stap 1: alle pallets worden geïdentificeerd met een barcode. Stap 2: het orderpicken. Nu gaan we met papier heen en weer. Dat gebeurt straks met een terminal die mensen naar een locatie stuurt en het ze laat ophalen. Al dan niet per order of per set van orders. Stap 3: chauffeur. Die kan aan de hand van het systeem straks laden en lossen. Dan hoeven we dus geen vrachtbrieven meer te schrijven, maar komt er een laadlijst uit de printer rollen.’

Waarom Idee101?

paul-de-vries-De-Marne

Paul de Vries, operationeel directeur Marnes Mosterd

Marne werkt met AFAS, een financieel systeem. Maar een logistieke koppeling met dat financiële systeem was niet mogelijk. ‘Ze hebben wel partners die zulke systemen maken, maar die zijn voor 90 procent van de markt bedoeld. Wij wilden een oplossing op maat. En dat kon bij Idee101’, zegt De Vries. Vooral de werknemers waren in die keuze belangrijke: ‘In het veranderingsproces was het voor mij wel belangrijk dat ik niet een verandering van werkwijze doorvoerde, maar dat ik een werkwijze kon krijgen die aansloot bij de huidige werkwijze van de mensen.’

‘En dat gaat tot op heden goed’, gaat De Vries verder. ‘We krijgen real-time inzicht in onze voorraden en productiestanden die er eerst helemaal niet waren. En de bediening van het systeem is gewoon in handen van de mensen op de werkvloer. Onze ict-man is de sergeant. Die kijkt mee in het systeem.’ Ook op de bankrekening zullen de voordelen van het systeem te zien zijn, denkt De Vries: ‘Het zal uiteindelijk gaan leiden tot minder administratieve handelingen. Het is dus ook financieel voordelig.’

Maar geld was niet de hoofdreden voor de start van dit project. ‘Nee. De kwalitatieve doelstellingen staan voorop. Er was met vijf procent van onze leveringen iets aan de hand. Verkeerd stickertje erop, verkeerde aantallen, dat soort zaken. Dat moet naar maximaal één procent. Het liefst zelfs een half procent. Dat zijn per jaar 60 negatieve contactmomenten minder met de klant. Dat was het hoofddoel. Efficiency en real-time-inzicht zijn daarbij mooie spin-offs.’

Onderdeel van groter plan

Wie denkt dat dit de enige plannen zijn van De Vries bij Marne Mosterd, zit ernaast. De operationeel directeur schreef het plan 2020. Daarin beschrijft hij, niet geheel verrassend, wat er in 2020 allemaal bereikt moet zijn. Wat dat is? De Vries: ‘Heel plat gezegd 50 procent meer omzet dan in mijn beginjaar 2014, 50 procent beter resultaat en 50 procent minder vermijdbare verliezen.’

En vooral die vermijdbare verliezen worden voor een groot deel door het nieuwe systeem van Idee101 teruggedrongen: ‘Wij roepen dat we innoveren, kwaliteit leveren en flexibel zijn. We zijn daarin snel genegen om te kijken naar de kwaliteit van ons product, maar ook de kwaliteit van onze dienstverlening is daarin heel belangrijk.

Meer weten over deze case? Of zelf een interessant vraagstuk?
Neem gerust contact op.

Categorie: Cases | Gepubliceerd: 19 mei 2016
Copyright © Idee101 B.V. · Algemene voorwaarden